‘De leerkracht wordt een zorgverstrekker en de school een zorginstelling’

Nooit hadden leerlingen zo veel leer-, gedrags- of ontwikkelingsstoornissen als vandaag. Geven we kinderen te snel een label? Of is de groeiende aandacht voor hun zorgnoden net een goede zaak? ‘Ik vraag me af of al die labels leerlingen niet net kwetsbaarder maken.’ Kinder- en jeugdpsychiater Karen Vertessen geeft commentaar in De Tijd. 

Vorig jaar steeg het aantal leerlingen die extra zorg nodig hebben in de klas met meer dan 50 procent in vergelijking met drie schooljaren geleden, blijkt uit de nieuwe jaarcijfers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) die De Tijd opvroeg. In het schooljaar 2022-2023 kregen meer dan 21.000 kinderen een document dat ­toegang geeft tot gespecialiseerde zorg en extra ­begeleiding in het onderwijs. Te veel leerlingen zouden te snel een label op­geplakt krijgen.

‘We weten dat er praktijken zijn waar kinderen na één consultatie buitenwandelen met een diagnose’, zegt Karen Vertessen, kinder- en jeugdpsychiater in het Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven. ‘Ouders betalen soms tot 900 euro voor neuro­psychologische testjes bij een psycholoog of orthopedagoog. Ze denken dat zo’n ­testbatterij nodig is, maar dat is niet zo. Wat professionals wel moeten doen, is de symptomen systematisch in kaart brengen, maar daar wordt vaak tegen gezondigd. Hoewel iedereen het goed bedoelt, is er nergens controle of verantwoording.’

Vertessen, die zich in ADHD specialiseerde, ziet soms kinderen in haar praktijk die een attest hebben zonder dat ze met de stoornis kampen. Exacte cijfers zijn er niet, omdat ADHD geen aparte categorie is in het onderwijs. Ze kan zowel het label leer- als gedragsstoornis krijgen. Wat we wel weten, is dat het gebruik van ADHD-medicatie in ons land in bijna twintig jaar meer dan verdubbelde. (...)

Lees het artikel | De Tijd