Financieel

1
Q: 

Wat als ik mijn factuur niet kan betalen?

A: 

Contacteer de sociaal werker van je afdeling of de permantie van sociaal werk, om je op weg te helpen naar een oplossing. 

Sociaal werk afdelingen

De contactgegevens lees je op de afdelingspagina's. 
Overzicht afdelingen

Permanentie sociaal werk

02 758 17 16

Bel maandag - vrijdag tussen 9 en 16 uur

2
Q: 

Wanneer betaal ik een factuur?

A: 

Bij een opname of therapie krijgt je de eerste factuur op het einde van de volgende maand. Je hebt dertig dagen de tijd om de factuur te betalen. 

Doe het op tijd. Als je de factuur niet op tijd betaalt, dan ontvang je een herinnering om binnen de twee weken te betalen. Maar betaal je nog niet binnen die termijn, dan komt een gerechtsdeurwaarder (kantoor Modero) tussen.

Heb je moeilijkheden om je factuur te betalen?
Raadpleeg de sociaal werker van je zorgteam die je op weg kan helpen naar een oplossing.

 

Ziekenfonds?

Bij opname wordt het derdebetalerssyteem toegepast. Je ontvangt enkel een factuur voor de bijdrage die je zelf moet betalen. Het aandeel voor het ziekenfonds wordt rechtstreeks geregeld.

De factuur voor een ambulante raadpleging en voor zorg in de opvolging na een opname of dagbehandeling (postkuur) ontvang je samen met een getuigschrift voor verstrekte hulp. Bezorg dat getuigschrift aan je ziekenfonds om een tussenkomst te genieten. Informeer je ook bij je ziekenfonds of je recht hebt op een extra tussenkomst voor een raadpleging bij een psycholoog of psychotherapeut.

3
Q: 

Kan ik een AssurCard gebruiken?

A: 

Je kan in het ziekenhuis geen gebruik maken van je AssurCard. Dat betekent dat je bij opname een papieren aangifte van hospitalisatie moet invullen. Voor een goed verloop is het aangewezen om bij de aangifte ook al onmiddellijk een medisch verslag te voegen voor de adviserend arts. Dat betekent ook dat je de ziekenhuisfacturen in eerste instantie zelf moet betalen alvorens je kosten kan terugvorderen bij je verzekeringsmaatschappij.

Opgelet. Niet elke verzekeringsmaatschappij dekt de kosten verbonden aan een opname in een psychiatrisch ziekenhuis. Informeer je dus goed over welke kosten (bijvoorbeeld een supplement eenpersoonskamer) zij terugbetalen en of er een beperking is in tijd.

Bereid je opname voor

4
Q: 

Hoeveel kost mijn zorg in de opvolging na opname of dagbehandeling?

A: 

Bekijk ter voorbereiding van je ontslag of de afronding van je behandeling samen met de sociaal werker van je zorgteam welke kosten er verbonden zijn aan je zorgopvolging. Dat kan bijvoorbeeld gaan over medicatie, of ambulante raadplegingen bij een psychiater of een psycholoog. je kan ook nagaan ofg je recht hebt op een verminderd tarief of welke tussenkomst er is van je ziekenfonds. 

5
Q: 

Hoeveel kost een raadpleging?

A: 

Hoeveel je precies moet betalen hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld van het type raadpleging: therapeutisch of diagnostisch, en of je kan genieten van verminderd tarief.

Lees meer

6
Q: 

Hoeveel kost een opname?

A: 

Hoeveel je precies moet betalen hangt van verschillende zaken af, bijvoorbeeld van je keuze voor een twee- of eenpersoonskamer, van je persoonlijke uitgaven of van het feit of je al dan niet een hospitalisatieverzekering hebt.

Lees meer

Tarieven opname en dagbehandeling

7
Q: 

Een- of tweepersoonskamer?

A: 

Voor een eenpersoonskamer betaal je aan het ziekenhuis een supplement per opnamedag. Bovendien mogen artsen een bijkomend honorariumsupplement per dag aanrekenen. Door te kiezen voor een tweepersoonskamer kan je bijgevolg heel wat kosten besparen. 

Wordt je opgenomen in een eenpersoonskamer omdat er geen tweepersoonskamer beschikbaar is, of omdat je behandelend arts beslist dat dit aangewezen is, dan betaal je geen extra kosten voor de eenpersoonskamer. 

Tarieven opname en dagbehandeling