Vanaf dit schooljaar krijgt je kind misschien therapie op school. Prof: “Er is veel bewijs dat het werkt”

Vanaf komend schooljaar zullen kinderen en jongeren op school groepssessies met een psycholoog kunnen volgen, om te voorkomen dat ze zware mentale problemen ontwikkelen. Maar zijn onze kinderen wel bereid om in groep over hun zorgen te praten? En is dit de oplossing voor de lange wachttijden bij psychologen? Prof. dr. Marina Danckaerts, kinder- en jeugdpsychiater, reageert.

Elk jaar kampt in ons land een op de vijf minderjarigen met een mentale stoornis. Tegelijk krijgen maar drie op de tien jongeren binnen het jaar (!) een professionele behandeling. In Vlaanderen gaat dat jaarlijks naar schatting om 69.000 jongeren met een psychische stoornis die niet snel worden behandeld, volgens cijfers van Zorgnet-Icuro, de koepelorganisatie voor betere zorg.

Om die cijfers te drukken, zullen kinderen en jongeren in het lager en middelbaar binnenkort via hun school door een psycholoog geholpen kunnen worden. In groep. De sessies zullen pas later dit schooljaar kunnen opstarten, omdat experten zich nog volop buigen over de praktische invulling ervan. “We moeten nog heel wat knopen doorhakken”, vertelt prof. dr. Marina Danckaerts, kinder- en jeugdpsychiater (UPC KU Leuven) en netwerkcoördinator Vlaams-Brabant. (...)

Impact en goesting

“We onderzoeken daarom nog hoe we die sessies zo laagdrempelig mogelijk kunnen maken, en toch impactvol. Zodat zo veel mogelijk kinderen en jongeren, ook zonder dat ze al een probleem hebben, zullen deelnemen. Maar zonder te denken: ‘Oei, er is iets fout met mij als ik meedoe.’ Ze moeten góésting hebben om zo'n sessie te volgen. Hoe we die goesting gaan opwekken, is nog de vraag. Een kind onder elf jaar hoort het in Keulen donderen als je over ‘mentale gezondheid’ praat. En zo’n sessie kan niet alleen maar ‘leuk’ zijn: op een bepaald moment zullen de kinderen over hun zorgen en angsten moeten durven te praten.”

Lees het volledige artikel | Nina/hln.be